Duminică 24 iulie (a XVII-a de peste an)

Lecturi: 1Rg 3,5-12; Rom 8,28-30; Mt 13,44-52;

Matei 13,44-52

În acel timp, Isus a spus mulțimilor: „Împărăția cerurilor este asemenea cu o comoară ascunsă într-un ogor pe care un om găsind-o, o ascunde din nou și, cuprins de bucurie, se duce și vinde tot ce are și cumpără ogorul acela. Împărăția cerurilor se mai aseamănă cu un negustor care caută mărgăritare frumoase. Când găsește un mărgăritar de mare preț, se duce, vinde tot ce are și-l cumpără. Împărăția cerurilor se mai poate aseamăna cu un năvod aruncat în mare, care strânge tot felul de pești. Când s-a umplut, pescarii îl trag la țărm, se așează și aleg peștii buni în coșuri iar pe cei răi îi aruncă. Tot așa va fi și la sfârșitul lumii: îngerii vor veni și vor despărți pe cei răi de cei drepți, și-i vor arunca în cuptorul cu foc. Acolo vor plânge și vor scrâșni din dinți. Ați înțeles toate acestea?” Ei au răspuns: „Da!” Apoi le-a zis: „Orice cărturar care a devenit ucenic al împărăției cerurilor este asemenea gospodarului care scoate din tezaurul său lucruri noi și vechi.”
 

Meditează:

Domnul îi dă întâlnire lui Solomon în vis. Îi iese în întâmpinare în profunzime, acolo unde se manifestă ceea ce suntem cu adevărat, unde locuiesc dorințele noastre, care apar numai în parte în sfera „publică”, trăită în raționalitate. Domnul vine în vis, pentru că locuiește în dorința noastră și o  vrea o puternică și conformă adevărului: de fapt, dorința mișcă la acțiune și la alegere. Domnul nu vine să propună o misiune, ci el cere claritate cu privire la dorință: „Cere-mi ce vrei să-ți dau”. Voința lui Dumnezeu, atotputernicia sa se așează în mâinile lui Solomon. Dumnezeu nu glumește cu libertatea omului și acest lucru face teribil de grandios acest moment. Tânărul Solomon percepe amețeala propunerii și sapă înlăuntrul său. Într-o clipă stinge focurile efemere ale voințelor zadarnice și ajunge la jarul arzător al existenței sale. Soarta l-a destinat să fie rege, dar acum poate alege cum să trăiască starea sa de viață. Libertatea nu înseamnă a ieși din partitura care ne-a fost încredințată, ci a o interpreta în cel mai bun mod. Și calea aleasă de Solomon este docilitatea inimii. O inimă docilă știe să asculte, adică să asculte și să însoțească întrebările profunde care vin din realitate. Știe să se sacrifice pentru a onora adevărul și dreptatea, pentru că le recunoaște călăuză și țintă a acțiunii sale. A face referință la inimă nu are nimic intimist, ca și cum s-ar tutela o lume interioară de cea exterioară, ci este un mod pentru a merge să se ia dintr-o forță centrifugă care ne pune în relație cu toți oamenii. Acesta este secretul pentru a colabora în mod decis la edificarea binelui comun al unui „popor numeros care nu se poate număra”. Alegerea lui Solomon este plăcută Domnului care îi revelează, ca o încurajare de a rămâne fidel față de decizia sa, obținerea realizării sale depline: „Unul ca tine nu a fost înainte și nici nu se va ridica după tine”. Ca și cum ar spune: ”Nu vei trăi în zadar pentru că vei scrie o pagină unică și irepetabilă în cartea lumii”. Isus, propunând asemănările împărăției, preia vechea brazdă inițiată de Solomon și o duce pe planul noutății evanghelice. Împărăția cerurilor este comoara care ne face să ne pierdem capul, piatra prețioasă care devine pasiunea vitală a unei vieți întregi. Celelalte mijloace ne sunt date pentru a le obține. A vinde „averile” nu înseamnă a le disprețui, ci a le recunoaște prin ceea ce sunt ele. Neschimbate de dorința noastră puternică.

Isus ne revelează că dorința umană este satisfăcută numai de Împărăție, adică de însăși persoana sa. Purificarea dorinței noastre are loc chiar în momentul în care descoperim că suntem iubiți de Domnul, până acolo încât să dorim numai să stăm cu el. Și să devenim asemenea lui. În fond, asta înseamnă ”a răscumpăra” dorința lui Adam.

Dina Foresti și Stefano Bertin

De la răsărit până la apus

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>